Hyppää sisältöön

Leverans och betalning av periodspecifikationer under poststrejken

Utgivningsdatum 12.11.2019 10.13
Pressmeddelande

De postanställdas strejk, som började på måndagen, kan fördröja ankomsten av brev som Tullen skickat. Vi kan inte garantera att periodspecifikationer för importförtullningar som skickats per post anländer i god tid innan de förfaller till betalning följande veckas fredag. Nätfakturor rör sig normalt under strejken.

Om ett periodspecifikationsbrev inte anländer i tid rekommenderar vi att ni betalar era förtullningsbeslut för perioden i fråga ett åt gången. Trots poststrejken ska periodspecifikationerna betalas senast förfallodagen för att undvika dröjsmålspåföljder.

De uppgifter som behövs för att erlägga betalningen finns i betalningsförbindelseuppgifterna i beslutet. Om antalet förtullningar på periodspecifikationen överskrider 10 stycken skickar vi på begäran er periodspecifikation i pdf-format som bilaga till ett datasäkert krypterat e-postmeddelande. Begäran och företagets FO-nummer ska skickas till adressen veroreskontra(at)tulli.fi. Vi försöker besvara meddelanden under samma dag men väntetiden beror på antalet begäranden vi tagit emot. Vi skickar inte förtullningsbeslut från de ovannämnda kontaktpunkterna. Vid behov kan kunder i fråga om förtullningsbeslut vända sig till den speditionsfirma de använt sig av.

Mera information: yritysneuvonta.lupa-asiakkaat(at)tulli.fi

Kundmeddelande