Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelu on uudistunut

11.2.2020 12.35
Tiedote

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelu on uudistettu vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita. Uusi palvelu otettiin käyttöön tiistaina 11.2. Asiakkaat osallistuivat palvelun kehittämiseen antamalla palautetta kokeiluversioon muun muassa messuilla, Facebook-ryhmässä ja opiskelijatapahtumissa. Palvelu on osa EU:n laajuista tulli-ilmoittamisen uudistusta.

Mikä muuttui?

Uudessa palvelussa asiakkaiden ei tarvitse syöttää niin paljon tietoja kuin aiemmin, vaan esimerkiksi henkilön nimi- ja osoitetiedot välittyvät palveluun automaattisesti tunnistautumisen yhteydessä. Palvelussa on myös mahdollista saada esitäytettyinä joidenkin kuljetusyrityksien tietoja lähetyksestä.

Palvelu sisältää aiempaa enemmän yleisesti tullattuja tavaroita. Jos asiakas löytää tullaamansa tavaran palvelusta hakutoiminnon avulla, hänen ei tarvitse selvittää tavaran tullinimikettä.  Myös korjauksesta tai takuuvaihdosta palautuvan lähetysten tullaaminen helpottuu.   

Kun tullaus on tehty onnistuneesti ja maksu on saapunut Tulliin, Tulli toimittaa osalle kuljetusyrityksistä sähköisesti tiedon siitä, että lähetyksen voi toimittaa vastaanottajalle. Joillekin kuljetusyrityksille asiakkaan pitää edelleen toimittaa luovutuspäätös itse. Kuljetusyritys kertoo menettelyn saapumisilmoituksessa, jonka se lähettää asiakkaalle. Asiakkaan kannattaa siis lukea saapumisilmoitus tarkasti. Ilman luovutuspäätöstä kuljetusliikkeet eivät voi toimittaa pakettia perille.

Vinkkejä sujuvaan asiointiin uudistetussa palvelussa

Jokainen omalla saapumisilmoituksella tuleva lähetys on tullattava omana tullauksenaan, jotta lähetykset vapautuvat kuljetukseen.

Tullaukset säilyvät uudessa palvelussa 90 päivän ajan. Vanhassa palvelussa tehdyt tullaukset eivät näy uudessa palvelussa. Ne säilyvät kuitenkin vanhassa palvelussa toistaiseksi.

Jos et löydä tullattavaa tavaraa palvelun tavarahaun kautta, saat apua Tullista. Asiakaspalvelu auttaa myös kaikissa palvelun käyttöön liittyvissä kysymyksissä.

Uusi palvelu on tehty ensisijaisesti mobiilikäyttäjien tarpeisiin

Yksi tavoite palvelun kehittämisessä on ollut, että asiointi Tullin kanssa onnistuu mobiilisti, ajasta ja paikasta riippumatta. Palvelusta saatu palaute käsitellään ja palvelua parannetaan asiakkaita kuunnellen.

”Odotamme mielenkiinnolla, miten ensimmäinen versio uudesta palvelusta otetaan vastaan. Olemme hyvin sitoutuneita kehittämään sitä saadun palautteen perusteella myös jatkossa, koska teemme palvelua asiakkaitamme varten”, kertoo tulliylitarkastaja Nadja Painokallio.  

Yli 100 000 henkilöasiakasta tullasi EU:n ulkopuolelta tullutta tavaraa Tullin tuontitullauspalvelussa vuonna 2019.

Ahvenanmaalle tuotavat tavarat

Ahvenanmaalla palvelua käytetään myös, kun tullataan tavaraa, joka tuodaan toisesta EU-maasta verorajan yli Ahvenanmaalle.  

Palvelun käyttö laajenee vuoden 2021 alusta, kun manner-Suomen ja Ahvenanmaan välinen tulli-ilmoittaminen uudistuu.

Henkilöasiakkaan tuontitullauspalveluun tästä linkistä

Tullaa pakettisi

Lisätietoja netistä tilaamisesta ja tullaamisesta
Tullineuvonta, henkilöasiakkaat
Ahvenanmaa: skattegrans(at)tulli.fi

Kundmeddelande