Postipaketin tullaaminen jälkikäteen

Jos olet saanut postipaketin tullaamattomana kotiosoitteeseesi, sinun pitää tullata se jälkikäteen siinä tapauksessa, että arvonlisäveroa tulee kannettavaksi 5 euroa tai enemmän.

Tullaa pakettisi ensisijaisesti Tuonti-ilmoituspalvelussa valitsemalla ” Uusi rahtitullaus”.  

Siirry Tuonti-ilmoituspalveluun

Tapahtuman lisätiedoissa on mainittava, että kyse on jälkikäteisestä tullauksesta. Kauppalasku ja muut mahdolliset liitedokumentit kannattaa liittää jo ilmoituksen tekovaiheessa. Edeltävä asiakirja -kentässä käytetään koodia 788 ja asiakirjan numero (AREX-ilmoituksen MRN tai postilähetyksen saapumistunnus) ilmoitetaan todellisen asiakirjan mukaisesti, jos se on tiedossa. Kuljetus- ja sijaintitiedot -näytöllä tähdellä * merkityt tiedot ilmoitetaan seuraavasti:

  • Kuljetusmuoto rajalla: 5 – Postilähetykset
  • Sijaintipaikan tyyppi: P – Postinumero
  • Sijainti: Syötä oma postinumero
  • Saapumismaa: FI – Suomi

Voit edelleen lähettää Tullille myös vapaamuotoisen pyynnön tullata lähetys jälkikäteen.

Liitä jälkitullaushakemukseen tilausvahvistus tai kauppalasku ja mahdollinen alkuperätodistus skannattuina ja lähetä se ensisijaisesti sähköpostilla osoitteeseen kirjaamo(at)tulli.fi

tai postitse osoitteeseen:

Tulli, Tuonnin oikaisuhakemukset
PL 512
00101 Helsinki

Liitä hakemukseen aina henkilötunnuksesi tai yrityksesi y-tunnus.

Ilmoita lisäksi seuraavat tiedot:

  • lähetyksen tulopäivä sekä onko lähetys saapunut postilähetyksenä vai pikarahtiyrityksen tuomana
  • maa, josta tavarat saapuvat sekä tavaroiden alkuperämaa
  • tavaroiden täydellinen suomenkielinen tavarankuvaus sekä käyttötarkoitus tullinimikkeen määritystä varten.

Kun Tulli on käsitellyt hakemuksesi, saat tullauspäätöksen hakemuksessa ilmoittamaasi osoitteeseen. Hakemuksen käsittelyaika on 1–2 kuukautta. 

Lisää aiheesta
Ota yhteyttä
Tullineuvonta, yritysasiakkaat
ma–pe 8–16

Kysy tullineuvonnasta

Puhelun hinta lanka- ja matkapuhelinliittymästä
0 snt/min. + pvm/mpm.


Asiasanat

Miten kehittäisit tätä sisältöä?

Haluamme kehittää palveluamme paremmaksi. Käyttäjäpalaute on meille siksi arvokasta. Mikäli sinulla on kehitysajatus tai suora palaute jostain verkkopalvelumme osasta, toivomme sinun kertovan siitä meille

Lähetä palautetta