Edeltävä asiakirja ilmoitettava tuonti-ilmoituksella

Edeltävän asiakirjan numeron saat saapumisilmoituksesta. Tämä numero on ilmoitettava tuonti-ilmoituksessa.

Jos edeltävä asiakirja on unionin ulkoinen passitus:

  1. Ilmoita edeltäväksi asiakirjaksi koodi 701 (Sähköinen passitus) ja edeltävän asiakirjan numeroksi passituksen MRN-numero.
  2. Ilmoita tavaraerän liiteasiakirjana jokaiselle tavaraerälle liiteasiakirjakoodi 701, passituksen MRN-numero ja päivämäärä.

Jos edeltävä asiakirja on (saapumisen) yleisilmoitus:

  1. Ilmoita edeltäväksi asiakirjaksi koodi 702 (Sähköinen yleisilmoitus AREX) ja edeltävän asiakirjan numeroksi AREX:n MRN-numero.
  2. Ilmoita tavaraerän liiteasiakirjana jokaiselle tavaraerälle liiteasiakirjakoodi 702, AREX:n MRN-numero ja päivämäärä.
  3. Ilmoita tavaraerän lisätietona jokaiselle tavaraerälle AREXin MRN:n tavaraeränumero. Voit ilmoittaa yhdelle tavaraerälle useita MRN-numeroita ja/ tai AREX-tavaraeränumeroita (enintään 99).

Huomioi nämä

Jos Passitusilmoitus- tai Turvatietoilmoitus (AREX) -palvelussa on käyttökatkon vuoksi annettu varamenettelylupa ja passitus- tai yleisilmoitus on annettu paperilla:

  • ilmoita edeltävänä asiakirjana 788 ja
  • asiakirjan numerona MRN-numero ja erän numero, jos se on tiedossa, tai tulopäivä tai muu varamenettelyasiakirjan numero.

Tällöin tavaraerälle ei tarvitse ilmoittaa liiteasiakirjatietona mitään MRN-numeron tilalla.

Katso: Varamenettelyohjeet


Tullin järjestelmä tarkastaa, että Passitus- tai Turvatietoilmoituspalvelusta (AREX) löytyy ilmoitus annetulla MRN-numerolla ja että se on hyväksytyssä tilassa.

Jos edeltävän asiakirjan tila tulli-ilmoituksessa on väärä, sanomailmoittaja saa virheilmoituksen ”edeltävän asiakirjan tila on väärä”, ja Tuonti-ilmoituspalvelu antaa virheilmoituksen ilmoitusvaiheessa. Virheilmoitus tarkoittaa sitä, että ilmoitus ei ole Passitus- tai Turvatietoilmoituspalvelussa tuontitullauksen kannalta hyväksytyssä tilassa. Jos saat virheilmoituksen, ota yhteys kuljetusliikkeeseen ja pyydä heitä ilmoittamaan, kun ilmoitus on hyväksytyssä tilassa.

Jos saat virheilmoituksen ”virheellinen MRN”, se tarkoittaa, ettei MRN-numeroa löydy Passitus- tai Turvatietoilmoituspalvelusta. MRN-numero pitää korjata oikeaksi ja lähettää korjattu ilmoitus tulliin.

Jos ilmoitus on tuontitullauksen kannalta hyväksytyssä tilassa, voit ottaa yhteyttä Tullin sähköiseen palvelukeskukseen. Yhteystiedot: Tulli-ilmoittaminen


Jos tulli-ilmoituksessa on ilmoitettu virheellinen yleisilmoituksen tai saapumisen yleisilmoituksen MRN-numero tai siihen liittyvä tavaraerän numero, toimi seuraavasti:

  • Toimita korjattavat tiedot sähköpostitse Sähköiseen palvelukeskukseen spake.arex(at)tulli.fi ja otsikoi viesti: ”Tuonnin ilmoitustietojen korjaus”.
  • Kerro mitä tuonnin tulli-ilmoituksen tapahtumatunnusta (tullausnumeroa) ja sen tavaraerää korjaus koskee sekä ilmoita oikea edeltävän asiakirjan viitenumero (MRN) ja tavaraeränumero.

Tulli hoitaa asian ilman takaisinkuittausta.


Lisää aiheesta
Ota yhteyttä
Tullineuvonta, yritysasiakkaat
ma–pe 8–16

Kysy tullineuvonnasta

Puhelun hinta lanka- ja matkapuhelinliittymästä
0 snt/min. + pvm/mpm.


Asiasanat MRN-seuranta

Miten kehittäisit tätä sisältöä?

Haluamme kehittää palveluamme paremmaksi. Käyttäjäpalaute on meille siksi arvokasta. Mikäli sinulla on kehitysajatus tai suora palaute jostain verkkopalvelumme osasta, toivomme sinun kertovan siitä meille

Lähetä palautetta