Tullin tehtävät, strategia ja arvot

Sujuvasti ja oikein – yhteistyöllä turvallisuutta

Suomen tulli

  • edistää tavarakaupan sujuvuutta ja varmistaa sen oikeellisuuden
  • kantaa tehokkaasti tavaraverot
  • tarjoaa palveluita asiakaslähtöisesti
  • suojaa yhteiskuntaa, ympäristöä ja kansalaisia.

Hallitusohjelman strategisista tavoitteista Tullia koskettavat erityisesti

  • kestävä kasvu ja julkisen talouden säästöt
  • digitalisaatio ja normien purkaminen
  • turvallisuusympäristön muutosten hallintaan kohdistuvat tavoitteet.

Toimintaympäristön keskeisiä muutoksia Tullin kannalta:

  • Euroopan unionin tullikoodeksiuudistus ja siitä johtuva tietojärjestelmien kehittämishanke.
  • Autoverotuksen, valmisteverotuksen ja maahantuonnin arvonlisäverotuksen siirtäminen Tullista Verohallintoon.
  • Venäjän tilanne ja sen vaikutukset kauppaan ja turvallisuuteen.
  • EU:n sisärajavalvonnan tehostamisvaatimuksiin vastaaminen johtuen mm. turvapaikanhakijoiden määrän kasvusta ja terrorismin torjunnasta.
  • Nettikaupan lisääntymisen vaikutukset (tulliselvitys, valvonta, verotus, rikostorjunta).

Tullin strategiset tavoitteet:

Strategian toteutumisen seuranta

Tullin johtoryhmä seuraa säännöllisesti strategisten tavoitteiden toteutumista. Tulli raportoi kehittämishankkeiden etenemisestä ja tavoitteiden saavuttamisesta valtiovarainministeröön.

Huomioi nämä

Ammattitaitoisuus

  • tunnemme omat tehtäväalueemme ja niiden muodostaman osan kokonaisuudesta
  • tunnemme tervettä ylpeyttä työstämme ja osaamisestamme
  • sovellamme lainsäädäntöä oikein ja yhdenmukaisesti
  • toimintamme on oma-aloitteista ja yhteistyökykyistä, ja haluamme kehittää ammattitaitoamme.

 Luotettavuus

  • kohtelemme henkilöstöä, asiakkaita ja kaikkia sidosryhmiä oikeudenmukaisesti
  • olemme luotettavia sanoissa ja teoissa
  • olemme lahjomattomia
  • pyrimme kerralla oikeaan lopputulokseen.

 Palveluhalukkuus

  • tarjoamme asiantuntevaa ja hyvää palvelua sisäisille ja ulkoisille asiakkaille sekä kaikille sidosryhmille
  • panostamme asiakastyytyväisyyteen palveluketjun kaikissa vaiheissa
  • palvelumme on oikeudenmukaista ja asiantuntevaa sekä ennakoitavaa
  • olemme avoimia tietojen antamisessa ja tiedottamisessa.

 Yksilön arvostus

  • kohtelemme muita samalla tavalla kuin toivomme itseämme kohdeltavan
  • välitämme toisistamme tukemalla ja kannustamalla
  • kohtelemme kaikkia tasapuolisesti
  • olemme avoimia ja empaattisia ja annamme palautetta.


Asiasanat

Miten kehittäisit tätä sisältöä?

Haluamme kehittää verkkopalveluamme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa. Siirry antamaan kehitysehdotuksesi klikkaamalla "Lähetä kehitysehdotus".

Lähetä kehitysehdotus