Jag har beställt varor

  • Du måste vanligtvis tullklarera varor du importerar och betala eventuella importskatter för dem inom utsatt tid innan du får hem varorna.
  • Som mottagare eller importör är du ansvarig för att lämna in en tulldeklaration om inte avsändaren gör det i ditt ställe.
  • Du kan lämna in tulldeklarationen själv eller ge en speditionsfirma eller en annan person fullmakt att lämna in den på dina vägnar.
  • Flera olika saker påverkar beloppet av importskatter som ska betalas: t.ex. varukoden, varans värde och transportkostnaderna.
  • Om ett oförtullat postpaket som ska tullklareras har levererats direkt hem till dig, ska du lämna in en tulldeklaration i efterhand.

Gå till deklarationstjänsten för import

Beakta följande

Det är alltid mottagaren av en försändelse som bär ansvaret för tullklarering av varan.

Om du har en finsk personbeteckning och finska nätbankskoder, rekommenderar vi att du använder vår avgiftsfria deklarationstjänst för import, som fungerar 24/7. Du sparar tid och slipper besväret med att besöka Tullen.

Läs mer om andra förtullningsalternativ: Efter att du handlat.

För webbförtullning behöver du utöver nätbankskoder även orderbekräftelsen eller fakturan på ditt inköp, samt uppgifter ur ankomstavin, vilka du också hittar i Postens försändelseuppföljning.

Du kan förtulla postförsändelsen genast när texten ”Försändelsen har anlänt till tullagret. Ni har 20 dagar från försändelsens ankomstdag för att ta hand om tulldeklarationen.” visas i uppgifterna om din försändelse i Postens tjänst för försändelseuppföljning. Du kan också invänta Postens ankomstavi.


Försändelser kan inte tullklareras i förväg.

Du kan tullklarera postförsändelsen när du fått information om försändelsens ankomst eller när du fått ankomstavin. Ankomstavin kan också vara elektronisk.

Du kan förtulla postförsändelsen när texten ”Försändelsen har anlänt till tullagret. Ni har 20 dagar från försändelsens ankomstdag för att ta hand om tulldeklarationen.” visas i Postens försändelseuppföljning.

 


Du kan förtulla postförsändelsen genast när texten ”Försändelsen har anlänt till tullagret. Ni har 20 dagar från försändelsens ankomstdag för att ta hand om tulldeklarationen.” visas i Postens försändelseuppföljning.

Kontakta vid behov Posten; Tullen skickar inte ankomstavier. Tullen transporterar eller förvarar inte heller försändelser.

Läs mer: Postens och Tullens roll vid nätköp


Be avsändaren att skicka en orderbekräftelse, faktura eller annan tillförlitlig utredning om varans värde. Obs! Ett kontoutdrag eller bankverifikat betraktas inte som en tillräcklig utredning om varans värde.


Om du inte vet vad postförsändelsen innehåller och inte heller får reda på det av avsändaren, kan du göra ett speditionsavtal med Posten som sedan sköter förtullningen åt dig. Posttjänsten är avgiftsbelagd. Kontakta Posten på numret 0200 27100 eller huolinta@posti.com.

OBS. Tullen utreder inte på uppdrag av kunden vad försändelserna innehåller.

Läs mer: Postens och Tullens roll vid nätköp


Förtulla inte försändelsen om du inte vill ta emot den. Om försändelsen inte tullklareras inom 20 dagar skickas den tillbaka till avsändaren. Om det handlar om en beställd vara, underrätta säljaren om att du häver köpet.

Om du vill kan du före förvaringstiden går ut meddela Posten att du vägrar ta emot försändelsen och att du vill att den skickas tillbaka till avsändaren.


Ta kontakt
Tullrådgivning, privatkunder
må–fr 8–16

Fråga tullrådgivningen

Samtalspris från fast telefon och från mobiltelefon 0 cent/min. + lna/msa.
Om du har ett bilbeskattningsärende, vänligen kontakta Skatteförvaltningen (vero.fi)

 


Nyckelord

Hur skulle du utveckla innehållet?

Vi vill betjäna dig på bästa möjliga sätt. Därför är användarrespons mycket värdefull för oss. Om du har en utvecklingsidé eller direkt respons om någon del av vår webbplats, önskar vi att du berättar det för oss.

Skicka