Import

Med så kallade negationskoder anges att varan inte omfattas av en import- eller exportrestriktion. Till exempel om en leksak inte innehåller förbjuden päls från katt eller hund, anges Y922 som negationskod.

Negations- och andra villkors- och tilläggskoderna kan kontrolleras i EU:s Taric-databas vid varje berörd varukod.


Referensbeloppet för import är företagets högsta tullskuldbelopp under kredittiden.

För att säkerställa garantibeloppets tillräcklighet rekommenderas att det referensbelopp för import som anmäls är minst lika stort som kundens högsta tullskuldbelopp under 7 veckor. Företaget kan anmäla ett större referensbelopp om det vill lämna mer utrymme för fluktueringar i tullfaktureringen.


Referensbeloppet för aktiv förädling eller för tillfällig införsel är det maximibelopp av tullskulden (tullansvaret) som eventuellt uppbärs för varor som samtidigt är hänförda till förfarandet.


Referensbeloppet för förfarandet för slutanvändning är maximibeloppet av de importtullar som inte ska uppbäras för de varor som samtidigt är hänförda till förfarandet. Med importtullar som inte ska uppbäras avses skillnaden mellan varornas allmänna tullsats och den nedsatta tullsatsen enligt deras slutanvändning.


Om du informeras om att din försändelse inte utlämnas från lagret på grund av felaktiga uppgifter om antalet kollin eller felaktiga viktuppgifter, kan du genast göra en ny förtullning med rätt uppgifter så får du varan ur lagret. Därefter kan du begära omprövning av den felaktiga förtullningen i utbyte mot den ersättande förtullningen. I regel ska dock importskatterna enligt båda förtullningarna betalas senast förfallodagen, om omprövningen inte gjorts före den dagen.. 

  • Skicka ansökan om att ogiltigförklara det felaktiga förtullningsbeslutet till kirjaamo(at)tulli.fi.
  • Bifoga båda förtullningsbesluten och ett dokument som visar de korrekta uppgifterna samt lagerhavarens försäkran om att varan inte kunde utlämnas mot ett felaktigt överlåtelsebeslut.

Beakta dock att lagerhavaren i vissa fall kan utlämna varorna, och då behövs ingen ersättande förtullning.

Tillåtna avvikelser mellan lagerbokföringen och överlåtelsebeslutet

Innehavaren av det tillfälliga lagret får utlämna varorna fastän följande uppgifter i överlåtelsebeslutet skiljer sig från lagerbokföringens uppgifter:

  • Containernummer
  • Varans märken och nummer
  • Uppgifter om transportmedlet
  • Kolliantal (kvantitet) och bruttovikt, förutsatt att mängden i överlåtelsebeslutet är större än i bokföringen. Lagerhavaren kan utlämna varorna eftersom avvikelsen i sig inte leder till att en tullskuld uppstår.
  • Varans förvaringsplats, inkl. lagerkod.

Du kan vända dig till Tullens registratorskontor på kirjaamo(at)tulli.fi eller 0295 527 000. Registratorskontoret kan berätta för dig när din omprövningsansökan har anlänt till Tullen, dvs. datumet när ansökan blivit anhängig.

Notera att handläggningen av omprövningsansökningar tar cirka tre månader.


Taric är en EU-gemensam förteckning över varor (tulltaxa, brukstariff), som bestämmer vilka unionsskatter och -avgifter som ska tillämpas på varorna. Taric-numren finns i Taric-databasen. Den innehåller en nomenklatur, varukoderna och tilläggskoderna, tillämpliga tullsatser, andra debiteringsgrunder samt uppgifter som behövs vid genomförande och hantering av åtgärderna vid unionsimport och -export.

Gå till Taric


Vilka betalningsmedel godkänns vid tullkontoren?
Du kan betala tullar, skatter eller garantier med följande betalningsmedel vid tullkontoren:

  • kontant
  • check
  • Visa Debit/Kredit
  • Visa Electron
  • Mastercard Debit/Kredit
  • Maestro samt
  • V Pay.

Observera att du kan betala importskatterna i Tullens deklarationstjänst för import bara direkt från ditt bankkonto. Du kan inte betala med kreditkort i tjänsten.


Om tullklareringen gjorts av ett ombud kan du begära förtullningsbeslutet av ombudet. Om du själv gjort tullklareringen i Tullens deklarationstjänst för import, logga in i tjänsten på nytt med samma nätbankskoder.
Genast när du godkänt användarvillkoren öppnas Startsidan där du kan skriva ut förtullningsbeslutet.

Enligt användarvillkoren för deklarationstjänsten för import är en privatperson skyldig att arkivera handlingarna som hänför sig till förtullningen under innevarande år + följande 3 år efter förtullningen, medan företag ska arkivera dem under innevarande år + följande 6 år efter förtullningen. Tullen kan be dig uppvisa handlingarna.


Återbetalningen syns inte nödvändigtvis på ditt konto då beslutet anländer, utan det kan ta några dagar innan pengarna har överförts till ditt konto.


Du kan ansöka om återbetalning av importskatterna till exempel om du hävt köpet och skickat varorna tillbaka till säljaren utanför EU, eller om varans värde har angetts fel vid förtullningen.

Läs mer: Returer, reparationer och utbyten

 


Ansökningarna handläggs i den ordning de kommit in. Den genomsnittliga handläggningstiden för omprövningsansökningar som skickats in av privatpersoner är omkring två månader från den dag ärendet blivit anhängigt.
Handläggningstiden för ansökningar från företag är något längre, omkring fyra månader från att ärendet registrerades som anhängigt.
Om du inte har fått ett beslut inom de genomsnittliga handläggningstiderna, kan du vända dig till Tullens registratorskontor på kirjaamo(at)tulli.fi eller 0295 527 000. Vänligen undvik onödiga förfrågningar eftersom de fördröjer handläggningen av ansökningarna.


Du kan ansöka om snabb omprövning om tullräkningen enligt det förtullningsbeslut som ska omprövas är obetald och det är minst en vecka till räkningens förfallodag. Genom snabb omprövning handläggs endast ansökningar om att sänka skatterna. Begäranden om efteruppbörd och ansökningar som gäller ändring av varukoden handläggs inte genom snabb omprövning.

Läs mer: Snabb omprövning

 


Skicka omprövningsansökan per e-post till Tullens registratorskontor till kirjaamo(at)tulli.fi eller i ett brev till adressen Tullen, Omprövningsansökningar vid import, PB 512, 00101 Helsingfors.

Som ansökan kan du använda:

  • tullblankett 643r (Ansökan om återbetalning/eftergift av tullar)
  • tullblankett 99r (Ändringsanmälan som leder till efteruppbörd). Med denna blankett kan man även ansöka om återbetalning.

eller

  • en fritt formulerad ansökan som innehåller de uppgifter som ska anges i blanketterna ovan samt andra uppgifter som behövs.

Läs mer:
Omprövning av beslut
Att skicka omprövningsansökan
Snabb omprövning

 


Deklaranten, som avger tulldeklarationen eller på vars vägnar tulldeklarationen avges via deklarationstjänsten för import, ska själv arkivera alla importhandlingar.

Läs mer om arkivering


Vid import anges en tiosiffrig varukod. Varukoderna hittas i Taric-databasen. Om du inte vet eller hittar den rätta varukoden, kan du fråga Tullrådgivningen, tfn 0295 5202, eller Stödet för webbdeklarering, tfn 0295 5202. Du kan också fråga elektroniskt.

Läs mer om varukoder


Avgiftsfria och avgiftsbelagda varor ska deklareras i skilda tulldeklarationer.


Ansök om tillståndet genom att i meddelandedeklarationen i fältet för deklarationspartiets bilagda handlingar eller i SAD-blankettens fält 44 ange koden 7TKL (Tillstånd att få tillämpa art. 177 i UTK). Skicka fakturan till Tullen som en bifogad fil till tulldeklarationen i meddelandeform eller uppvisa den som en bilaga till SAD-blanketten. I deklarationstjänsten för import finns inte denna möjlighet.

Tillståndet beviljas inte om

  • försändelsen innehåller produkter som omfattas av restriktioner,
  • försändelsen omfattas av handelspolitiska åtgärder (t.ex. antidumpnings-/utjämningstull) eller
  • varorna hänförs till ett särskilt förfarande.

  • varukod för vilken den högsta importtullen enligt tariffen/förmånsbehandlingen tas ut
  • hela försändelsens tullvärde som tullvärde
  • hela försändelsens kvantitet som kvantitet
  • kod XXX och en förklarande text: ”inga handelspolitiska åtgärder tillämpas, inga produkter som omfattas av restriktioner” i meddelandedeklarationen i tilläggsuppgifterna om varuposten eller i SAD-blankettens fält 44.

Försändelsen ska tullklareras. Läs mer om förtullning av postpaket i efterhand.

Åländska kunder ombedes ta kontakt med Mariehamns tull för mera information om hur oförtullade postpaket ska tullklareras.

Observera att du via deklarationstjänsten för import inte kan förtulla en postförsändelse som har levererats direkt till företaget oförtullad. Man ska göra en begäran om efterförtullning av försändelsen enligt den ovannämnda anvisningen.


Du kan begära förmånsbehandling i tulldeklarationen. I tulldeklarationen ska du ange koderna för tullbehandling och ursprungshandlingar.

Koder som ska anges i tulldeklarationen hittar du i följande kodförteckningar:

  • 0017 Tullbehandling (förmånsbehandling)
  • 0127 Tullsystem

Ange dessa uppgifter under Grunduppgifter om varupost. Ange också dokumentkoden för ursprungsintyget som bilagd handling för varuposten. Koden hittar du i kodförteckning 0006.


Du kan begära förmånsbehandling i tulldeklarationen och en särskild tidsfrist för uppvisande av ursprungsintyget efter importen. Observera också att säkerhet reserveras.

Vid privatpersoners nätförtullningar kan säkerhet inte reserveras för uppvisande i efterhand av en handling som saknas. Om du begär förmånsbehandling ska du kunna lämna in ett ursprungsintyg. När du fått ursprungsintyget på varan kan du begära förmånsbehandling i efterhand genom omprövningsförfarande.

Om en privatperson redan när hen förtullar på nätet kan visa upp ursprungsintyget, kan hen inte själv ange ursprungsintyget i den elektroniska deklarationen. Hen ska kontakta Tullen (tulldeklarering, privatkunder).


Du kan begära att Tullen omprövar och ändrar förtullningsbeslutet så att tullen som uppburits till fullt belopp (s.k. tredjelandstull) ändras till en förmånstull. Ändringen påverkar också hur mycket som uppbärs i mervärdesskatt.


Det är exportören i det land varifrån varorna exporteras som upprättar ursprungsdeklarationen för köparen i EU. Exportören upprättar denna formbundna ursprungsdeklaration i det kommersiella dokument som hänför sig till exportförsändelsen med ursprungsprodukter och där ursprungsprodukterna specificerats tillräckligt noggrant för att de ska kunna identifieras.

Exportören ska ha ett tillståndsbeslut om status som godkänd exportör, utfärdat av tullen i det exporterande landet, om värdet på ursprungsprodukterna i exportförsändelsen överstiger 6 000 euro. Godkända exportörer ska ange sitt tillståndsnummer i de ursprungsdeklarationer de upprättar.

Vilken exportör som helst kan upprätta fakturadeklarationer för ursprungsprodukter när värdet på ursprungsprodukterna i exportförsändelsen inte överstiger 6 000 euro. Då ska ursprungsdeklarationen undertecknas av exportören.


Du kan göra en ny (ersättande) förtullning åt rätt kund. Använd i den ersättande förtullningen samma skattebestämningsdag som i den ursprungliga förtullningen. Skicka en begäran om ogiltigförklaring av den felaktiga förtullningen till Tullens registratorskontor. 

Du kan ansöka om snabb omprövning om tullräkningen enligt det felaktiga förtullningsbeslutet är obetald och det är minst en vecka till räkningens förfallodag. Om förfallodagen redan är passerad ska båda förtullningarna betalas och återbetalning sökas i efterhand.

Läs mer: Snabb omprövning


                            

Ta kontakt
Tullrådgivning, privatkunder
må–fr 8–16

Fråga tullrådgivningen

Samtalspris från fast telefon och från mobiltelefon 0 cent/min. + lna/msa.
Om du har ett bilbeskattningsärende, vänligen kontakta Skatteförvaltningen (vero.fi)

 


Nyckelord

Hur skulle du utveckla innehållet?

Vi vill betjäna dig på bästa möjliga sätt. Därför är användarrespons mycket värdefull för oss. Om du har en utvecklingsidé eller direkt respons om någon del av vår webbplats, önskar vi att du berättar det för oss.

Skicka