Reservförfarande vid införsel och utförsel

När det förekommer störningar i Tullens eller kundens system, kan en del av deklarationerna som inges till Tullens deklarationstjänst för säkerhetsuppgifter (AREX) undantagsvis inlämnas i pappersform. Utöver reservförfarandedokumentet ska också en elektronisk deklaration inlämnas i efterhand.

Tullen informerar kunderna om driftavbrott i Tullens system. Samtidigt meddelar Tullen om kunderna har lov att använda reservförfarandet. Om driftavbrott uppstår i kundens system, ska kunden begära tillstånd till användning av reservförfarandet av Tullens elektroniska servicecentral per e-post till spake.arex(at)tulli.fi.

Meddelandedeklaranter kan använda webbdeklarering som reservförfarande utan separat tillstånd.

Ta kontakt
Tullrådgivning, företagskunder
må–fr 8–16

Fråga tullrådgivningen

Samtalspris från fast telefon och från mobiltelefon 0 cent/min. + lna/msa.


Nyckelord Reservförfaranden

Hur skulle du utveckla innehållet?

Vi vill betjäna dig på bästa möjliga sätt. Därför är användarrespons mycket värdefull för oss. Om du har en utvecklingsidé eller direkt respons om någon del av vår webbplats, önskar vi att du berättar det för oss.

Skicka