Tuonti-ilmoituspalvelu

Asiakkaan ei enää tarvitse käydä Tullissa, jos tulli-ilmoitus tehdään netissä. Yritysasiakkaat tarvitsevat ilmoituksen tekemiseen Katso-tunnisteen, yksityishenkilöt voivat asioida verkkopankkitunnuksilla. Yksityishenkilö voi tunnistautua joko verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tunnistautuminen vaatii lisäksi suomalaisen henkilötunnuksen. Näiden puuttuessa voit valtuuttaa toisen henkilön tekemään tullauksen puolestasi.

Tullin käteisasiakkaat voivat saman tien maksaa tullauspäätöksen/laskun verkkopankissa. Kun olet maksanut verot, saat postipaketin suoraan yritykseesi tai lähipostiin. Rahtilähetyksen tullauksissa saat maksamisen jälkeen nettipalveluun luovutuspäätöksen, jolla voit hakea tavarat rahtiterminaalista.

Tavaran tullinimike selville jo etukäteen

Netin kautta ilmoittaminen helpottuu, jos ilmoituksen antaja on selvittänyt jo etukäteen tuontitavaroidensa tullinimikkeet ja nimikkeisiin mahdollisesti liittyvät lisävaatimukset ja tuontirajoitukset esimerkiksi EU:n TARIC-hakupalvelun kautta. Tullineuvonta, p. 0295 5201 (henkilöasiakkaat) ja p. 0295 5202 (yritysasiakkaat) opastaa ilmoittajia tullinimike- ja tuontirajoitusasioissa ja vastaa yleisiin tuontimenettelyä koskeviin kysymyksiin.

Sanoma-asioinnissa tiedot omasta tietojärjestelmästä

Yritykset voivat antaa sähköisen tuonti-ilmoituksen myös sanomamuotoisesti omasta tietojärjestelmästään. Tämä edellyttää erillistä EDI-asiakkaan lupaa.

Siirry palveluun

Ota yhteyttä
Tullineuvonta, yritysasiakkaat
ma–pe 8–16

Kysy tullineuvonnasta

Puhelun hinta lanka- ja matkapuhelinliittymästä
0 snt/min. + pvm/mpm.

Miten kehittäisit tätä sisältöä?

Haluamme kehittää palveluamme paremmaksi. Käyttäjäpalaute on meille siksi arvokasta. Mikäli sinulla on kehitysajatus tai suora palaute jostain verkkopalvelumme osasta, toivomme sinun kertovan siitä meille

Lähetä palautetta