Tunnistautuminen

Yritykset voivat tehdä tunnistautuneina käyttäjinä netissä seuraavia ilmoituksia:

  • passitusilmoitukset
  • viennin tulli-ilmoitukset
  • saapumisen ja poistumisen ilmoitukset
  • valmisteverottomien siirtojen hallinnolliset asiakirjat (e-AD)
  • Intrastat-ilmoitukset
  • tuonnin tulli-ilmoitukset
  • yhteenveto tuonnin veroilmoituksista (yhteenvetoilmoitus)

Yritykset voivat tunnistautua Tullin palveluissa Verohallinnosta hankittavalla maksuttomalla Katso-tunnisteella. Lisätietoa-osiosta löydät tarkempaa tietoa Katso-tunnisteiden hakemisesta.

Tukea Katso-palvelun käyttöön

  • Katso-palvelunumero: 029 497 040

Yksityishenkilöt voivat tehdä tunnistautuneena käyttäjänä viennin ja tuonnin tulli-ilmoituksia, valmisteveron alaisten tuotteiden veroilmoituksia sekä ETA-ajoneuvon väliaikaisen verottoman käytön ilmoituksia. Yksityishenkilöt voivat tunnistautua Tullin palveluissa verkkopankkitunnisteilla, jos henkilöllä on verkkopankkisopimus oman pankkinsa kanssa ja suomalainen henkilötunnus. Yksityishenkilöiden palveluissa toimii myös mobiilivarmennetunnistautuminen, jossa tunnistaudutaan matkapuhelimella, jonka SIM-kortilla on mobiilivarmenne.

Mitä hyötyä tunnistautumisesta on?

Tunnistautunut käyttäjä voi useimmissa Tullin palveluissa käyttää aiemmin antamiaan ilmoituksia uusien ilmoitusten pohjina. Tunnistautuneen käyttäjän ilmoitukset ovat hänen nähtävissään ja käytettävissään tietyn määräajan ajan niiden antamisesta.

Vienti-ilmoittamisessa tunnistautunut ilmoittaja välttyy normaalitapauksissa henkilökohtaiselta käynniltä Tullissa aloittaessaan vientimenettelyä ja hän voi hakea itseään koskevat luovutuspäätökset ja viennin saateasiakirjat Tullin sähköisestä päätösarkistosta. Passituksen netti-ilmoittaja joutuu kuitenkin aina asioimaan Tullissa passitusta aloittaessaan.

Ota yhteyttä
Tullineuvonta, yritysasiakkaat
ma–pe 8–16

Kysy tullineuvonnasta

Puhelun hinta lanka- ja matkapuhelinliittymästä
0 snt/min. + pvm/mpm.


Asiasanat

Miten kehittäisit tätä sisältöä?

Haluamme kehittää palveluamme paremmaksi. Käyttäjäpalaute on meille siksi arvokasta. Mikäli sinulla on kehitysajatus tai suora palaute jostain verkkopalvelumme osasta, toivomme sinun kertovan siitä meille

Lähetä palautetta