Passitusilmoituspalvelu

Passituksella tavaroita voidaan siirtää passitussopimuksen piiriin kuuluvien maiden alueella tullia ja muita veroja maksamatta lähtötullitoimipaikasta määrätullitoimipaikkaan. Tätä passituksella tapahtuvaa siirtoa varten vaaditaan kuitenkin yleensä vakuus.

Tullille on annettava sähköinen passitusilmoitus kaikista passitusmenettelyyn asetettavista tavaroista. Tämä voidaan tehdä T-passituksessa ja TIR-passituksessa Passitusilmoituspalvelun kautta. Passitusilmoituspalvelun kautta tehdyn ilmoituksen tekeminen ei kuitenkaan tarkoita passitusmenettelyn aloittamista, vaan asiakas saa passitusilmoituskohtaisen viitenumeron, jonka avulla ilmoitus voidaan hakea tullitoimipaikassa esiin, täydentää Tullin merkinnöillä ja varata vakuus. Myös passitettavaksi aiotut tavarat on esitettävä tullitoimipaikassa. Tullitoimipaikasta saadaan passituksen saateasiakirja (TAD), jonka avulla osoitetaan, että tavarat on luovutettu passitusmenettelyyn. Vasta sitten kuljettaminen määrätulliin voi alkaa.

Ilmoituksen voi tehdä joko tunnistautumattomana tai tunnistautuneena käyttäjänä.

Tunnistautumaton käyttäjä saa järjestelmästä ilmoituskohtaisen viitenumeron.

Tunnistautunut käyttäjä voi lisäksi selailla aiempia ilmoituksiaan, käyttää aiempaa ilmoitusta uuden pohjaksi ja muokata ilmoituksiaan, kunhan viimeksi mainittu tapahtuu ennen ilmoituksen käsittelyä Tullissa.

Yrityskäyttäjät tunnistautuvat palveluun käyttämällä ns. Katso-tunnistetta (pääkäyttäjätunnus tai Katso-tunniste, johon on kytketty TULLI - Tulliselvitys rooli).

Ennen ilmoituksen tekemistä kannattaa tutustua Passitusilmoituspalvelussa oleviin sovelluksen käyttöohjeisiin ja näyttöjen kenttäkohtaisiin ohjeisiin. Käyttöohjeissa kuvataan myös mm. ilmoittamista TIR-kuljetuksissa, joihin sisältyy usea lastauspaikka.

Passitusilmoituspalvelussa tehdyn ilmoituksen tietojen lähettäminen sähköpostitse ei ole toistaiseksi käytössä. Ilmoituksen tiedot voi tulostaa palvelun sivulta. Tullissa asiointiin riittää ilmoituksen viitenumero (nk. WP-numero).

Siirry palveluun

Lisää aiheesta
Ota yhteyttä
Tullineuvonta, yritysasiakkaat
ma–pe 8–16

Kysy tullineuvonnasta

Puhelun hinta lanka- ja matkapuhelinliittymästä
0 snt/min. + pvm/mpm.

Tulli-ilmoittaminen, henkilöasiakkaat
ma–pe 8–16
Tulli-ilmoittaminen, yritysasiakkaat
ma–su 24 h

Usein kysyttyä

Yhteystiedot ja toimipisteet

Miten kehittäisit tätä sisältöä?

Haluamme kehittää palveluamme paremmaksi. Käyttäjäpalaute on meille siksi arvokasta. Mikäli sinulla on kehitysajatus tai suora palaute jostain verkkopalvelumme osasta, toivomme sinun kertovan siitä meille

Lähetä palautetta