Muutoksenhaku

Muutoksenhaun pakollinen ensimmäinen vaihe on oikaisuvaatimuksen tekeminen Tullin antamaan päätökseen. Vasta oikaisuvaatimukseen annetusta päätöksestä voi tehdä valituksen Helsingin hallinto-oikeudelle.

Oikaisuvaatimuksen käsittely kestää noin kaksi kuukautta.

Kun haet oikaisua tullauspäätökseen

Alla olevasta kuvasta löydät tärkeimmät oikaisuprosessiin kuuluvat asiat:

Ennen oikaisuhakemuksen lähettämistä

TULLI.FI
TULLI.FI

Mihin lähetän oikaisuhakemuksen?

Kauanko oikaisuhakemuksen käsittely kestää?

TULLI.FI

Huomioi nämä

Lähetä oikaisuhakemus sähköpostilla Tullin kirjaamoon kirjaamo@tulli.fi tai kirjeessä osoitteeseen Tulli, Tuonnin oikaisuhakemukset, PL 512, 00101 Helsinki.

Hakemuksena voit käyttää tullilomakkeita:

  • 643s (Tullien palautusta/peruutusta koskeva hakemus) tai
  • 99s (Jälkikantoon johtava muutosilmoitus. Lomakkeella on mahdollista hakea myös palautusta) tai
  • vapaamuotoista hakemusta, joka sisältää kysyttävät ta vastaavat tiedot sekä muut tarvittavat tiedot.

Lue lisää:

 


Jos saat tiedon, että lähetyksesi odottaa varastolla luovutusta virheellisen kolliluvun tai painotiedon vuoksi, voit tehdä heti uuden tullauksen oikeilla tiedoilla, jolloin saat tavaran ulos varastosta. Sen jälkeen voit hakea virheelliselle tullaukselle oikaisua korvaavaa tullausta vastaan. 

  • Liitä mukaan varastonpitäjän vakuutus siitä, ettei tavaraa ole voitu luovuttaa virheellistä luovutuspäätöstä vastaan.
  • Lähetä vapaamuotoinen hakemus virheellisen tullauspäätöksen mitätöinnistä osoitteeseen kirjaamo(at)tulli.fi. Laita hakemuksen liitteiksi molemmat tullauspäätökset, varastonpitäjän vakuutus sekä asiakirja, jossa oikeat kolliluku/kilo-tiedot ilmoitetaan. Muista ilmoittaa pankkiyhteystietosi palautuksen maksamista varten.

Lue lisää: Pikaoikaisu


Voit hakea pikaoikaisua, jos oikaistavaan tullauspäätökseen liittyvä lasku on maksamatta ja laskun eräpäivään on aikaa vähintään viikko. Pikaoikaisuna käsitellään ainoastaan hakemukset verojen alentamiseksi. Jälkikantopyyntöjä ja nimikemuutosta koskevia hakemuksia ei käsitellä pikaoikaisuna.

Lue lisää: Pikaoikaisu


Jos tullauksen teki puolestasi asiamies, pyydä tullauspäätös tältä asiamieheltä. Jos teit tullauksen itse Tullin Tuonti-ilmoituspalvelussa, kirjaudu palveluun uudestaan samoilla verkkopankkitunnuksilla.
Heti käyttöehtojen hyväksymisen jälkeen avautuu Etusivu, josta pääset tulostamaan tullauspäätöksen.

Nettituonnin käyttöehtojen mukaisesti yksityishenkilöillä on velvollisuus arkistoida tullaukseen liittyvät asiakirjat kuluvan vuoden + seuraavien 3 vuoden ajan tullauksesta, yrityksillä taas kuluvan vuoden + seuraavien 6 vuoden ajan tullauksesta. Tulli voi pyytää sinua esittämään asiakirjat.


Palautus ei välttämättä näy vielä tililläsi, kun oikaisupäätös saapuu, vaan rahasumman siirtymiseen tilillesi voi mennä muutama päivä päätöksen saapumisesta.


Voit hakea maahantuontiverojen palauttamista, jos olet esimerkiksi perunut kaupan ja lähettänyt tavaran takaisin myyjälle EU:n ulkopuolelle tai jos tavaran arvo on tullauksessa ilmoitettu väärin.

Lue lisää: Palautukset, korjaukset ja vaihdot


Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Yksityishenkilöiden lähettämien oikaisuhakemuksien keskimääräinen käsittelyaika on noin kaksi kuukautta vireilletulopäivästä.
Yritysten hakemusten käsittelyaika on hieman pidempi, noin neljä kuukautta asian kirjaamisesta vireille.
Jos et ole saanut päätöstä keskimääräisten käsittelyaikojen puitteissa, voit tiedustella asiaa Tullin kirjaamosta kirjaamo(at)tulli.fi tai p. 0295 527 000. Vältäthän turhia kyselyjä, koska ne hidastavat hakemusten käsittelyä.


Voit tiedustella asiaa Tullin kirjaamosta kirjaamo(at)tulli.fi tai p. 0295 527 000. Kirjaamo kertoo, milloin oikaisuhakemuksesi on saapunut Tulliin, eli hakemuksen vireilletulopäivän.


Muutoksenhaku tullaukseen

Jos perut kaupan ja palautat ostamasi tavaran myyjälle, voit hakea tavarasta maksamiesi maahantuontiverojen palauttamista sen jälkeen, kun olet lähettänyt tavaran takaisin EU:n ulkopuolelle. Hakemus on tehtävä kolmen kuukauden kuluessa tullauksesta. Hakemus voi olla vapaamuotoinen tai voit käyttää tullilomaketta 643s. Lähetä Tulliin vain yksi hakemus.

Tulli ei lähetä erillistä tietoa hakemuksen käsittelyn aloittamisesta. Hakemuksen käsittelyaika on noin kaksi kuukautta. Kun Tulli on käsitellyt hakemuksesi, saat siitä päätöksen postitse. Tulli palauttaa maahantuontiverot suoraan tilillesi, jos palauttamiselle säädetyt edellytykset täyttyvät. Huomioithan, ettei palautus näy välttämättä tililläsi heti päätöksen saatuasi, vaan rahan siirtymiseen tilillesi voi mennä useita päiviä.

Oikaisuhakemukseen tarvitset seuraavat tiedot:

  • mihin tullauspäätökseen haet muutosta
  • mitä haluat palautettavan tai muutettavan
  • perustelut mahdollisimman selkeästi
  • hakijan nimi ja yhteystiedot eli osoite, puhelinnumero ja/tai sähköpostiosoite, johon asiaa koskevat ilmoitukset voidaan lähettää ja josta Tulli saa pyytää tarvittaessa lisätietoja
  • IBAN-tilinumero ja BIC-koodi
  • allekirjoitus.

Liitteet (kopiot asiakirjoista):

  • tullauspäätös, johon haet muutosta
  • kauppalasku tai vastaava, josta voidaan todeta, mitä on maksettu
  • selvitys tavaran lähettämisestä EU:n ulkopuolelle (postin pakettikortti, jossa mainitaan, että kyseessä on palautus ja yksilöidään palautettavat tavarat, tai Tullin nettivientipalvelun kautta saatu päätös viennistä)
  • reklamaatiokirjeenvaihto myyjän kanssa
  • muut mahdolliset oleelliset asiakirjat.

Lähetä oikaisuhakemus liitteineen ensisijaisesti sähköpostitse osoitteeseen:

kirjaamo(at)tulli.fi

tai postitse osoitteeseen

Tulli / Oikaisuhakemukset
PL 512
00101 Helsinki

Jos oikaisuhakemuksesi liittyy Ahvenanmaan tuontiin (kolmansien maiden sekä EU-maiden tuonti Ahvenanmaalle sekä Manner-Suomen ja Ahvenanmaan välinen verorajatuonti), lähetä hakemus liitteineen postitse osoitteeseen

Maarianhaminan tulli
PL 40
22101 Maarianhamina

tai sähköpostitse atp.skattegrans(at)tulli.fi.


Toimita oikaisuvaatimus Tullille määräajassa

30 päivää

Muu kuin tullin palauttamista tai tullin peruuttamista koskevassa asia (esim. virhemaksu).

3 kuukautta

Jos haet tulli-ilmoituksen mitätöintiä unionin tullikoodeksin 174 artiklan (ent. 237 artikla) nojalla. Esimerkiksi nettikaupasta tilattujen tavaroiden palautukset.

12 kuukautta

Jos haet oikaisua unionin tullikoodeksin 116 artiklan b) kohdan (ent. 238 artikla) nojalla. Esimerkiksi yrityksen vialliset, sopimuksen vastaisesti palautetut tavarat.                                             

3 vuotta       

Jos haet palautusta/peruutusta unionin tullikoodeksin 116 artiklan a), c) tai d) kohdan (ennen 236 artikla) perusteella, koska tullia on kannettu liikaa, kyseessä on viranomaisen virhe tai kohtuussyistä.


Tullien palauttamisesta ja peruuttamisesta sekä tullien kantamisesta jälkikäteen säädetään Euroopan unionin uudistetussa tullikoodeksissa (UTK). 


Lisää aiheesta

Katso tarkemmat tiedot muutoksenhausta yritysasiakkaiden sivuilta:

 

Ota yhteyttä
Tullineuvonta, henkilöasiakkaat
ma–pe 8–16

Kysy tullineuvonnasta

Puhelun hinta lanka- ja matkapuhelinliittymästä
0 snt/min. + pvm/mpm.


Asiasanat

Miten kehittäisit tätä sisältöä?

Haluamme kehittää palveluamme paremmaksi. Käyttäjäpalaute on meille siksi arvokasta. Mikäli sinulla on kehitysajatus tai suora palaute jostain verkkopalvelumme osasta, toivomme sinun kertovan siitä meille

Lähetä palautetta