Edeltävä asiakirja ilmoitettava tuonti-ilmoituksella

Edeltävän asiakirjan numeron saat saapumisilmoituksesta. Tämä numero on ilmoitettava tuonti-ilmoituksessa.

Jos edeltävä asiakirja on unionin ulkoinen passitus:

  1. Ilmoita edeltäväksi asiakirjaksi koodi 701 (Sähköinen passitus) ja edeltävän asiakirjan numeroksi passituksen MRN-numero.
  2. Ilmoita tavaraerän liiteasiakirjana jokaiselle tavaraerälle liiteasiakirjakoodi 701, passituksen MRN-numero ja päivämäärä.

Jos edeltävä asiakirja on (saapumisen) yleisilmoitus:

  1. Ilmoita edeltäväksi asiakirjaksi koodi 702 (Sähköinen yleisilmoitus AREX) ja edeltävän asiakirjan numeroksi AREX:n MRN-numero.
  2. Ilmoita tavaraerän liiteasiakirjana jokaiselle tavaraerälle liiteasiakirjakoodi 702, AREX:n MRN-numero ja päivämäärä.
  3. Ilmoita tavaraerän lisätietona jokaiselle tavaraerälle AREXin MRN:n tavaraeränumero. Voit ilmoittaa yhdelle tavaraerälle useita MRN-numeroita ja/ tai AREX-tavaraeränumeroita (enintään 99).

Points to consider

Jos Passitusilmoitus- tai Turvatietoilmoitus (AREX) -palvelussa on käyttökatkon vuoksi annettu varamenettelylupa ja passitus- tai yleisilmoitus on annettu paperilla:

  • ilmoita edeltävänä asiakirjana 788 ja
  • asiakirjan numerona MRN-numero ja erän numero, jos se on tiedossa, tai tulopäivä tai muu varamenettelyasiakirjan numero.

Tällöin tavaraerälle ei tarvitse ilmoittaa liiteasiakirjatietona mitään MRN-numeron tilalla.

Katso: Varamenettelyohjeet


Tullin järjestelmä tarkastaa, että Passitus- tai Turvatietoilmoituspalvelusta (AREX) löytyy ilmoitus annetulla MRN-numerolla ja että se on hyväksytyssä tilassa.

Jos edeltävän asiakirjan tila tulli-ilmoituksessa on väärä, sanomailmoittaja saa virheilmoituksen ”edeltävän asiakirjan tila on väärä”, ja Tuonti-ilmoituspalvelu antaa virheilmoituksen ilmoitusvaiheessa. Virheilmoitus tarkoittaa sitä, että ilmoitus ei ole Passitus- tai Turvatietoilmoituspalvelussa tuontitullauksen kannalta hyväksytyssä tilassa. Jos saat virheilmoituksen, ota yhteys kuljetusliikkeeseen ja pyydä heitä ilmoittamaan, kun ilmoitus on hyväksytyssä tilassa.

Jos saat virheilmoituksen ”virheellinen MRN”, se tarkoittaa, ettei MRN-numeroa löydy Passitus- tai Turvatietoilmoituspalvelusta. MRN-numero pitää korjata oikeaksi ja lähettää korjattu ilmoitus tulliin.

Jos ilmoitus on tuontitullauksen kannalta hyväksytyssä tilassa, voit ottaa yhteyttä Tullin sähköiseen palvelukeskukseen. Yhteystiedot: Tulli-ilmoittaminen


Jos tulli-ilmoituksessa on ilmoitettu virheellinen yleisilmoituksen tai saapumisen yleisilmoituksen MRN-numero tai siihen liittyvä tavaraerän numero, toimi seuraavasti:

  • Toimita korjattavat tiedot sähköpostitse Sähköiseen palvelukeskukseen spake.arex(at)tulli.fi ja otsikoi viesti: ”Tuonnin ilmoitustietojen korjaus”
  • Kerro mitä tuonnin tulli-ilmoituksen tapahtumatunnusta (tullausnumeroa) ja sen tavaraerää korjaus koskee sekä ilmoita oikea edeltävän asiakirjan viitenumero (MRN) ja tavaraeränumero
  • Sähköinen palvelukeskus kuittaa viestin vastaanotetuksi
  • Toimita sähköposti tavaran noutajalle, jolla hän voi osoittaa korjatun tiedon väliaikaisen varaston pitäjälle
  • Väliaikaisen varaston pitäjä liittää sähköpostin alkuperäisen luovutuspäätöksen kanssa varastokirjanpitoon

                            

Contact us
Customs Information Service, Business customers
Monday to Friday 8 am–4 pm

Contact Customs Information

The cost of a call from a landline or mobile phone subscription is 0 cents/min + local network charge/ standard mobile rate.

Help us improve our site content

We want to improve our service, which is why your feedback is valuable to us. If you have ideas on how our web services could be developed further or if you wish to give us feedback, please let us know.

Send feedback