Viennin rekisteröity asiakas

Viennin rekisteröity asiakas on Tullin asiakas, jonka nimi ja osoite on tallennettu Tullin asiakasrekisteriin ja jolle on annettu vientiasiakkuuden jatko-osa (esim. T0001). Rekisteröitymisvelvoitteeseen eivät vaikuta yrityksen mahdolliset tuonnin ja passituksen rekisteröidyt asiakkuudet. Rekisteröityminen on ilmaista.

Rekisteröitymistä suositellaan kaikille viejille. Pakollista se on niille viejille, joilla on vähintään viisi vientilähetystä vuodessa.

  • Useita omilla yritystunnuksillaan toimivia yrityksiä käsittävä konserni ei voi rekisteröityä kokonaisuutena. Jokaisen konsernin tytäryrityksen on rekisteröidyttävä erikseen riippumatta siitä, antavatko ne vienti-ilmoituksensa itse, vai antaako esimerkiksi emoyhtiö kaikkien tytäryritystensä vienti-ilmoitukset keskitetysti.
  • Yrityksen on rekisteröitävä kaikki ne toimipisteensä, joista lähetetään vientilähetyksiä. Jokainen tällainen toimipiste saa oman viennin jatko-osansa, jonka avulla tulli tunnistaa vientilähetyksen lähtöpaikan.
  • Muuhun jäsenvaltioon kuin Suomeen sijoittautunut yritys voi myös rekisteröityä Suomessa, jos sillä on suomalainen y-tunnus.

Yrityksen on ilmoitettava vientiasiakkuuden jatko-osa vienti-ilmoituksessa. Jatko-osaa on käytettävä myös asiamiehen (huolintaliike) antamissa vienti-ilmoituksissa. Suomen tullin vientiasiakkaaksi rekisteröityneet yritykset ovat myös automaattisesti EORI-numeron haltijoita.

Hakulomake ja täyttöohjeet:

Yhteystiedot ovat lomakkeen alareunassa.

Tulli vahvistaa rekisteröitymisen sähköpostitse tai kirjeitse. Vahvistuksessa ilmoitetaan asiakkaan käyttöön tuleva vientiasiakkuuden jatko-osa, joka on ilmoitettava vienti-ilmoituksissa yritystunnuksen yhteydessä.

Siirry hakupalveluun

Points to consider

Contact us
Customs Information Service, Business customers
Monday to Friday 8 am–4 pm

Contact Customs Information

The cost of a call from a landline or mobile phone subscription is 0 cents/min + local network charge/ standard mobile rate.


Keywords

Help us improve our site content

We want to improve our service, which is why your feedback is valuable to us. If you have ideas on how our web services could be developed further or if you wish to give us feedback, please let us know.

Send feedback