Varamenettely – saapuva tavara

Varamenettelypyynnössä asiakkaan on ilmoitettava:

  • varamenettelyyn siirtymisen syy
  • katkon arvioitu kesto
  • mitä saapumispaikkaa varamenettely koskee
  • mitä ilmoituksia varamenettelypyyntö koskee.

Asiakkaan on ilmoitettava ongelmien jatkumisesta ja katkon päättymisestä sähköpostitse spake.arex(at)tulli.fi

Varamenettelyasiakirjan lisäksi annetaan sähköinen ilmoitus jälkikäteen

Varamenettelyllä annetut ilmoitukset annetaan sähköisesti jälkikäteen, käyttökatkon päätyttyä. Saapumisen yleisilmoituksen tai yleisilmoituksen viitetietona (LRN) käytetään samaa viitetietoa, joka on ilmoitettu varamenettelylomakkeen (SSD) kohdassa ”Viitenumero” tai, jos käytetään muuta asiakirjaa, muuten selkeästi merkittyä viitetietoa.

Lisäksi sähköisen saapumisen yleisilmoituksen ja yleisilmoituksen ensimmäisen tavaraerän erityismaininta-kohdassa tulee antaa koodi FIXEV.

Points to consider

Jos saapumisen yleisilmoitusta (IE315) ei voi antaa sähköisesti, ilmoitukset on annettava Tullille asiakirjana

  • EU:n määritysten mukaisilla varamenettelylomakkeilla (SSD) tai
  • muulla vastaavalla hallinnollisella, kaupallisella tai kuljetukseen liittyvällä asiakirjalla (esimerkiksi meriliikenteessä manifestilla tai Portnet-järjestelmään ilmoitetuilla lastitiedoilla, lentoliikenteessä manifestitiedoilla, maantieliikenteessä rahtikirjalla).

Jos käytetään muuta asiakirjaa kuin SSD-lomaketta, siinä on oltava TDA:n siirtymäsäädöksen (2016/341) liitteen 9 (lisäys A) mukaiset tiedot.

Varamenettelyasiakirjat on toimitettava Tullille aina kahtena kappaleena, joista Tulli arkistoi toisen ja asiakas toisen.

Varamenettelyasiakirjat voi lähettää sähköpostilla tai postina tai tuoda ne suoraan saapumistoimipaikalle. Sähköpostit on otsikoitava selvästi esim. ”Varamenettelyasiakirjat aluksen nimi/lennon numero/kuljetusliikkeen nimi”.

Sähköpostilla lähetettyihin varamenettelyasiakirjoihin Tulli vastaa sähköpostilla. Jos saapumispaikan tulli on kiinni, lähetä varamenettelyasiakirjat Sähköiseen palvelukeskukseen sähköpostitse spake.arex(at)tulli.fi.

Asiakkaan on säilytettävä varamenettelyasiakirjoja kuluva vuosi ja kolme vuotta.


Jos saapumisen yleisilmoitus (IE315) annetaan varamenettelyssä Tullin järjestelmän käyttökatkon vuoksi, on ilmoitukset jätettävä saapumispaikan tullille normaalien ilmoittamisen aikarajojen sisällä.

Jos varamenettelyn käyttö johtuu asiakkaan järjestelmän käyttökatkosta, on saapumisen yleisilmoitus jätettävä Tullille viimeistään 4 h ennen tavaran saapumista, lukuun ottamatta valtamerikonttiliikennettä, jossa varamenettelyilmoituskin on jätettävä 24 h ennen kontin lastausta lähtösatamassa.

Tullin luvalla sähköisen saapumisen yleisilmoituksen antamista voi siirtää siihen asti kunnes tavarat saapuvat.

EU:n ulkopuolelta saapuva tavara, josta ei käyttökatkon takia ole voitu antaa sähköistä saapumisen yleisilmoitusta, voidaan tuoda ja purkaa satama-alueelle, lentokentälle, rajalla sijaitsevalle ratapihalle tai tullitoimipaikan pihalle, kun lupa varamenettelyyn on saatu. Asiakirjamuotoinen saapumisen yleisilmoitus on annettava saapumispaikan tullille välittömästi saavuttaessa, ellei sitä ole annettu ennakolta.


Suoraan toisesta EU-maasta saapuvasta tavarasta annetaan pääsääntöisesti sähköinen yleisilmoitus (IE344) vasta käyttökatkon jälkeen. Tavarat voidaan purkaa satama-alueelle tai lentokentälle ilman erillistä ilmoitusta.

Jos tavaroille halutaan luovutus käyttökatkon aikana, toimitetaan tiedot saapumispaikan tullille varamenettelyasiakirjoilla saapumisen yleisilmoituksen ohjeita vastaavasti. Varamenettelyssä annettuun yleisilmoitukseen ei kuitenkaan sovelleta saapumisen yleisilmoitukselta vaadittuja määräaikoja.


Jos maanteitse saapuva tavara ja saapumisen yleisilmoituksen viitenumero MRN esitetään rajalla sijaitsevalle tullitoimipaikalle silloin, kun tullin järjestelmässä on käyttökatko, Tulli kirjaa tarvittavat esittämismerkinnät järjestelmään käyttökatkon loputtua.

Jos käyttökatko on meri- tai lentoliikenteen kuljetusvälineen saapumisvaiheessa, eikä toimija voi antaa kuljetusvälineen saapumisilmoitusta (IE3470) sähköisesti, tulee se antaa sähköisesti heti käyttökatkon päätyttyä. Tämän jälkeen puretut tavarat ilmoitetaan saapumisen esittämisilmoituksella (IE347). Saapumisilmoituksen sijaan voidaan jälkikäteen antaa suoraan saapumisen esittämisilmoitus kaikesta tavarasta.

Jos saapuneet tavarat halutaan meri-, lento- ja junaliikenteessä tulliselvittää käyttökatkon aikana, kun saapumisen yleisilmoitus on annettu sähköisesti, mutta saapumisen esittämisilmoitusta ei voida antaa, toimittaa kuljetusliike saapumispaikan tullille tiedoksi:

  • lentoliikenteessä lennon numeron ja saapumisajan
  • meriliikenteessä aluksen nimen, IMO-numeron, Portnet-numeron sekä saapumisajan
  • rautatieliikenteessä junaluettelon.

Tulli-ilmoituksella käytetään tavaran saamaa MRN- ja tavaraeränumeroa edeltävän asiakirjan tiedoissa, mutta ilmoitetaan asiakirjakoodina varamenettelykoodi.


Jos varastonpitäjä ei käyttökatkon takia pysty lähettämään Tullille vastaanottoilmoitusta (IE007) tai ei saa siihen Tullilta vastaussanomana tulevaa purkaustulosolettamaa, ilmoitukset lähetetään sähköisesti vasta käyttökatkon päätyttyä. 

Jos varastonpitäjä ei käyttökatkon takia pysty lähettämään Tullille purkaustulosilmoitusta (IE044), se lähetetään Tullille käyttökatkon päätyttyä.

Varastonpitäjän ilmoitusten viivästyminen käyttökatkon takia ei estä tavaran muun tulliselvityksen etenemistä.


Jos diversioilmoitusta (IE 323) ei voida antaa sanomalla, lähetetään tiedot Sähköiseen palvelukeskukseen sähköpostitse spake.arex(at)tulli.fi  Sähköpostissa tulee kertoa MRN-numero sekä todellinen ensimmäinen saapumistoimipaikka. Tulli lähettää diversioilmoituksen saapumispaikkaan asiakkaan puolesta.

Diversioilmoitusta ei tarvitse lähettää jälkikäteen tullille. Todelliseen saapumistoimipaikkaan annetaan yleisilmoitus purettavista tavaroista; uutta saapumisen yleisilmoitusta ei tarvitse tehdä.


TIR-carnet´lla saapuvasta tavarasta turvatiedot annetaan varamenettelytilanteessa saapumistullitoimipaikan tullille SSD-lomakkeella tai vastaavat tiedot sisältävällä hallinnollisella, kaupallisella tai kuljetukseen liittyvällä asiakirjalla tuntia ennen saapumista.

T-passituksen varamenettelyssä turvatiedot voi antaa TSAD-lomakkeella, SSD-lomakkeella tai vastaavat tiedot sisältävällä hallinnollisella, kaupallisella tai kuljetukseen liittyvällä asiakirjalla tuntia ennen saapumista.

Turvatiedot voi antaa sekä T- että TIR-passituksessa myös erillisellä saapumisen yleisilmoituksella. Passitusilmoituksessa täytyy viitata saapumisen yleisilmoitukseen edeltävänä asiakirja.


Contact us
Customs Information Service, Business customers
Monday to Friday 8 am–4 pm

Contact Customs Information

The cost of a call from a landline or mobile phone subscription is 0 cents/min + local network charge/ standard mobile rate.


Keywords

Help us improve our site content

We want to improve our service, which is why your feedback is valuable to us. If you have ideas on how our web services could be developed further or if you wish to give us feedback, please let us know.

Send feedback