Hyppää sisältöön

Tullin nimissä lähetettyjä huijausviestejä liikkeellä

Julkaisuajankohta 21.9.2017 22.04
Tiedote

Tullin asiakaspalvelu on vastaanottanut yhteydenottoja Tullin nimissä lähetetystä huijausviestistä. Huijausviestissä kerrotaan muun muassa pysäytetystä rahalähetyksestä, joka on palautettu lähettäjälle tai maahan, josta lähetys on alun perin lähetetty. Viestissä kerrotaan myös aikaisemman maksusuoritteen onnistumisesta.

Tullin nimissä lähetetyt huijausviestit saattavat noudattaa pitkälle Tullin virallista ulkoasua sisältäen mm. Tullin logon ja leimajäljitelmän sekä niissä käytetty englanninkieli on hyvänlaatuista. Liikkeellä olevassa huijausviestissä voi myös olla aidonnäköinen allekirjoitus.

Esimerkki Tullin nimissä lähetetystä huijausviestistä.

Tullimaksu sähköisissä palveluissa, tullitoimipaikassa tai pankissa

Tullia koskevat maksutapahtumat tehdään pääosin Tullin sähköisissä palveluissa, jossa maksutapahtumat tapahtuvat vahvan tunnistautumisen jälkeen. Lisäksi Tullia koskevia maksuja voidaan maksaa tullitoimipaikoissa ja Tullin käteismaksuja vastaanottavissa pankeissa.

Tulli ei lähesty asiakkaita kirjeitse tai sähköpostilla ja pyydä maksusuoritteita. Erityistä varovaisuutta tulee noudattaa, mikäli Tullin nimissä pyydetään maksusuorituksia ulkomaalaisille tileille tai maksua muussa valuutassa kuin euroissa, tai jos sähköpostiviesti sisältää linkin sivustolle, jossa pyydetään pankkitunnus- ja luottokorttitietoja.

Lisätietoja:

Tullineuvonta, henkilöasiakkaat, p. 0295 5201

Tullineuvonta, yritysasiakkaat, p. 0295 5202

Asiakastiedotteet